H

H

söndag 6 oktober 2013

Höstens favorit!

Ikväll kommer bilder på en av mina absoluta favoritväxter till höstens trädgård! 
Actea Simplex "Brunette", på svenska höstsilverax, är en perenn växt som är snygg under stor del av säsongen men blommar sent på hösten och därför har en solklar plats på just "höst listan". 

Jag har sett och läst att flera planterar den i halvskuggiga lägen men här hos mig trivs den bäst i solen. Jag har testat halvskugga men efter en säsong så flyttade jag plantorna då de inte alls kom till sin rätt. Det mörkt purpurfärgade bladverket bryter av och tillför dynamik i planteringar, jag tycker personligen att den passar utmärkt både i moderna miljöer med olika gräs som i äldre miljöer med rosor och pioner!
Dessutom doftar blommorna sagolikt gott, som solvarma smultron. 

Det här är en växt som ni måste prova!



Bladverket skiftar från purpur till mörkt brunt och är så snyggt till både sommarens gröna och höstens eldiga nyanser!



Det flikiga bladverket och blomsterspirorna gör att de trots den något moderna färgen passar bra in i äldre miljöer...



De utslagna blomsterstjälkarna är bedårande, som små lilasvarta sötvattenspärlor
på rad...



Blommorna är vita....



Och doftar underbart!



Det är en växt som med sitt bladverk syns på håll men också förtjänar att beundras
riktigt nära ...



Hos mig växer den i pergolan och verkar uppskatta de upphöjda rabatterna...



Så vacker!


Hoppas Ni alla haft en härlig helg!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar