H

H

fredag 3 januari 2014

Decembers trädgårdsväxt

Jag tänkte att jag skulle välja ut en växt per månad från vår trädgård och presentera den här på bloggen. Växten ska så klart ha extra goda kvalitéer månaden den blir vald. I december kan man kanske tycka att inga växter ser speciellt kul ut... Den här vintern är dessutom extremt grå, lerig och tråkig. Men jag har ändå hittat en favorit just nu!

Revsugan är en ny bekantskap för mig. Det är en marktäckande växt, det betyder att den sprider sig fort och effektivt och bildar på sikt täta mattor där ogräset har svårt att etablera sig. Marktäckare bör man alltid (!) ha i sina planteringar om man vill minska på skötselbehovet. Just revsugan finns i en mörkbladig variant, Ajuga Reptans  `Braunherz´ som har snyggt purpurfärgade blad. 

Jag köpte några plantor i våras och snål som jag var så delade jag de små plantorna innan planteringen. De har växt på sig otroligt mycket under sin första säsong! Otroligt tacksam med andra ord...

Nu i december är den kanske ingen färgklick mot allt det bruna och mörka men kollar man lite närmre så är den fortfarande otroligt fin och frodig!







Det ska bli kul och se hur pass snabbt den helt växer ihop och bildar en "matta" i planteringen.



Hoppas Ni alla fått en bra start på det nya året!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar