H

H

måndag 30 juni 2014

Högsommar

Smaka på det ordet, högsommar... Imorgon är det 1 juli och det är lika kallt ute som i november ungefär... Nu hoppas jag att det blir ett fint juli och augusti, blir ju så mycket trevligare då! Här kommer några bilder som jag tog i helgen...



Visst är de fina?! Våra betesarbetare i år är åtta stycken nyfikna donnor som tillhör vår granne :).



De är så fina!



Arbetsredskap :).







Nu är mycket i naturen och trädgården vilsamt grönt...



Men visst finns det färg! Här en vackert ceriserosa luktpion, `Barbara´.



Stjärnflocka och akleja...



En kärlek som förblir obesvarad... Jag bara älskar honungslöken men efter säker ett
trettiotal planterade lökar de senaste åren, en påse senast i höstas, så är det ytterst
få som kommer i blom här hemma. men jag får njuta av de få som blommar!



Honungslöken underifrån...



lite shopping till verandan har jag hunnit med ;). Här gula ljuslyktor från
Indiska...



Och här krukor och ljuslykta, också de från Indiska.
I bakgrunden den nya spaljéväggen...



Trots kylan börjar rosorna så smått blomma, här en doftande skönhet som
fanns här när vi flyttade hit...



Alunrot planterar jag uteslutande för bladverkets
skull, men vissa sorter har också fina blommor,
här `silver scrolls´...



En inbäddad bolltistel som väntar på solen, kan inte se mig mätt på den vackra men taggiga knoppen1



Min älskling bland rosorna, Constance spry (Austin rosor) vill inte riktig ta fart och veckla ut sina knoppar, sol och värme behövs!!



Och kärleken bland luktpioner börjar slå ut, `Sarah Bernhardt´.



Vit stjärnflocka, pionknoppar, rostig armeringsmatta och mattsvart trä, gillar :).



Fluffig skönhet i vitt...



Den vita luktpionen `Duchesse de nemours´ passar oförskämt bra tillsammans
med höstsilveraxens  (`Brunette´) lilaskimrande bladverk... 



Pionknoppar i massor, en hel del rosenknoppar (och löss), det lovar gott inför den
kommande veckan ;)...



I våras var jag allt för dålig på att plocka liljebaggar, så det är inte många
blommande krolliljor i år...



Och schersminen blommar som vanligt som om det vore för sista gången. Och det doftar underbart!!



Rundelrabatten ser fin ut på håll, rätt så mycket ogräs att ta bort finns det ändå där...



Flädern blommar också nu, börjar bli rätt nöjd med formen på de två buskarna,
de var ju bara ett stort snår av allting för två år sedan. Täckningen under ser ju
tråkig ut men på sikt ska det bli någon fin marktäckare där istället för kirskål ;)...



Vackra flädern, men luktar den gott? Mitt svar blir nej, jag tycker den luktar rätt så illa faktiskt...



Ja det blev en hel del bilder, snart kommer jag att bomba bloggen med bilder på rosor och pioner, så är det varje år vid den här tiden ;)...



Sov sött!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar