H

H

torsdag 4 juli 2013

Statusuppdatering...

Semester, lugnt, långtråkigt...? Nja, inte direkt ;). Vi är inne på vår andra vecka av ledighet och jobbar på så gott det går för att hinna med så mycket som möjligt på de korta sommarveckorna... Nästa vecka ska vi åka iväg på lite familjesemester, det är ända sättet att lugna ner tempot lite ;). 

Jag inser att det varit knappa uppdateringar från huset och trädgården under våren och försommaren då jag haft hysteriskt mycket att göra i skolan. Därför tänkte jag ikväll kommentera lite hur säsongen i trädgården hittills sett ut. Som många vet var vintern inte den bästa för växterna. Under min praktik på Bürgers växtgård fick jag massor av frågor om växter som farit illa av vintern, framförallt barrväxter och rosor har tagit stryk. Kombinationen av varm lång höst, massor av snö utan frost och kyla först och sen en djup tjäle så sent som i januari/februari med soliga kalla dagar i massor och super sen vår har resulterat i massor av skador. 

För den uppmärksamme så kan man se många skadade barrväxter i naturen, i vår hage finns stora fina exemplar av enar och flera av dessa har stora brännskador. 

När jag talat med många ledsna och uppgivna kunder som grävt upp stora rosor som strukit med under vintern så inser jag att jag haft tur, men besvikelsen var stor även här i början på säsongen...

Alla, och då menar jag ALLA klätterrosor i pergolan hade frusit ner till marken. Mina fyra `Constans Spry´ som förra året, inne på sitt fjärde år här på Hässelby, nådde upp till pergolans tak och blommade helt sagolikt var i maj bara små pinnar ovan mark. Vissa rosor har knappt växt något ännu och det återstår att se om de kommer klara kommande vinter. Men alla rosor har överlevt, och det är nog ett bra resultat trots allt.

Den vackra mörka flädern `Black Lace´ frös ner till mark och några perenner har helt frusit bort. I offentliga planteringar har tuffingar som snöbär och spireor tagit stryk, med andra ord en tuff vinter...







Såhär deppigt såg det ut i maj då jag körde bort kärra på kärra med döda rosgrenar...
Sen har jag ju ett annat problem, nämligen söta Bambi med vänner. Jag älskar verkligen djur men när man kommer ut dag efter dag i trädgården och ser förstörelsen så vill jag vrida nacken av dom! Rosor, penséer, buskar och perenner, allt är tydligen gott. 

Men det är ju också det här som är tjusningen, att jobba med ett levande material och aldrig till hundra procent kunna vara säker på slutresultatet. Att villkoren hela tiden förändras och att man ständigt kan och måste lära sig mer för att bli bättre på att lyckas. Inte helt olika livsstilen som hästägare/ryttare :)!

Här kommer bilder från trädgården, allt är inte ihjälfruset och uppätet ;)!...



Pion i "verandarabatten"...



Snygg funkia med limefärgade kanter...



Kvällssol...



kanske svårt att se, men vi har ett hav av krollliljor
i "parken"...



Sirlig lilja med grova lindar i bakgrunden...



"Parken"...



Ett hav av kirskål, men visst är det vackert?...



Två ståtliga lindar...



 Måbärshäcken tar sig fint...



Pioner, älskade pioner :)!








Favoriten, `Sara Bernardt´...



Jag kan inte få nog av henne :)!...



Baksidan på pergolan...



Vissa klipper av blommorna på funkiorna då de bara vill ha bladverket, men några
blommar riktigt vackert, här daggfunkia med vita blommor...



Spanar på rådjur ;)??



Kvällsprojekt, planterar rosor :)...
















Vit stjärnflocka...







Rundelrabatten...



`Sara Bernhardt´ finns även i rundeln, här med en annan favorit, jättedaggkåpa
och stjärnflocka...



En mörkt rosa luktpion, kommer inte ihåg sortnamnet på rak arm...







Utblick över hagarna...











Årets projekt i trädgården, mer bilder kommer när det är klart, om det nu
blir det ;)...



Projektet innefattar stenläggning, tujahäck och en
"hemlig" sittplats under lindarna.



Nu är det hög tid för att sova!


God natt :)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar