H

H

lördag 21 december 2013

Snart jul...

Jag kan inte sluta förundras över den ständiga insikten av att tiden går så fort! Snart är det julafton och jag har knappt hunnit "landa" efter min resa till Gambia. Det var en resa fylld med så många intryck, jag tror det kommer ta ett tag för mig att smälta allt. Jag har ju lovat bilder från resan och ikväll kommer en hel drös med bilder från den botaniska trädgården som vi besökte. Jag har besökt några botaniska trädgårdar i Sverige, men en exotisk variant i Afrika var en upplevelse!!



Som så mycket annat i Gambia så var även denna plats lite sliten och "kantstött"
och bristen på organisation lyser som alltid igenom. MEN, trädgården var fin
och helt klart över våra förväntningar!


Den handsnidade trädörren leder in till
botaniska trädgården...


Att Gambia varit en brittisk koloni ser man tecken på överallt. Här var det
de formklippta låga häckarna och långa gångarna med siktlinjer som påminde
oss om vårat besök i England i våras...


Men alla växter är förstås exotiska!













Även djuren är såklart exotiska, kolla in de häftiga snigelhusen!...


Lummigt och grönt...


Vissa växter och träd kände jag igen från vår resa till Teneriffa förra vintern,
det här taggiga trädet fotade jag även där...


Vackra och skira bladverk...


Och jättelika blad på andra växter, de här bladen var runt 50 centimeter långa...






Och alla dessa läckra palmer!


Även riktig små växter fascinerar...


Många växter påminner eller är exakt samma växter
som vi har här hemma i en kruka på fönsterbänken...










Här en sorts hibiskus, otroligt vacker blomma!...


Som sagt, formklippt och siktlinjer...


Frukter var man än tittar, här papaya...










En guidad tur genom trädgården...






Det gröna taket...










Hanna och jag, ständigt med kameran i handen :)...


Som ett fluffigt täcke...






Läckra bladverk...


Ödlor fanns det gott om i Gambia, här en kompis
av "större modell"...


Det är något speciellt med att se upp i kronan på en palm :)...


Det är nog människorna som jag kommer minnas bäst, alltid trevliga och
glada! Här en man som arbetade på den botaniska trädgården och som var expert
på bland annat medicinalväxter...






Bananer...


Ett träd som fallit hade fått ligga kvar, jag fastnade (som vanligt) för
den vackra barken...






Här är det handkraft och enkla verktyg som gäller...


En sorts frukt som jag tyvärr glömt namnet på...


Här samma sorts fruktämne i blom...


En trädstam man inte vill luta sig mot...









Jag kommer visa fler bilder från resan, men om ni vill läsa mer om vad vi haft för oss så hoppas jag ni kollar in Isabelles blogg eller bloggen gröna volontärer i Gambia som vi 12 som reste har skrivit på. 

Hoppas Ni alla har en inte allt för stressig tid innan jul!!!


Kramar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar