H

H

torsdag 24 januari 2013

Som ett brev på posten...

Förra veckan var det pusslande med vab här hemma då Edvin hade feber och var förkyld. Nu ligger istället Henke och jag och snörvlar i varsin soffa:(... Den här veckan har vi haft anläggning på schemat, och jag har inte kunnat vara med på grund av feber och förkylning, buhu!!! Vill ju inte missa något i skolan, men inte mycket att göra åt:(... 

Ikväll kommer några vintriga bilder från trädgården, och som vanligt en hel del bilder på träd. En av anledningarna till att jag föll för Hässelby var just att hela trädgården omgärdas av gamla lövträd. Jag älskar  gamla stora träd, de bidrar med sådan härlig atmosfär året runt, trädgården och huset vinner verkligen under alla fyra årstider på att få sällskap av dessa giganter. Sen jag började utbildningen har min fascination för träd bara blivit större och lignoser (vedartade växter) är ett av favoritämnena, svårt, men intressant! I fredags påbörjade vi lignoskursen för vinterkvist, vi ska med andra ord lära oss att se på grenar och invintrade knoppar vad det är för sorts träd/buske, inte lätt alla gånger vill jag lova!












En "vuxen" lönns perfekta kronprofil...



Kall och snötäckt veranda...



Påskriset som fick en andra chans som hjärta...



Kall frökapsel på syrenen...



En av våra vackra, och stora(!) lindar...



Ny bekantskap som jag planterade i höstas. Miscanthus `Malepartus´...



En annan favorit att fotografera, spirea, troligen en
`Douglasii`...






Lindens frostiga knoppar...



Lind...



Den här bilden är tagen genom glaset på verandadörren vidare genom enriskransen,
fokus ligger på en vårtbjörk...



Vedartade växter skänker skönhet och glädje året runt och utgör stommen i trädgården, den ska ju givetvis vara trevlig att se på alla fyra årstider, så om din trädgård känns kal när du tittar ut i vårvintersolen, plantera ett träd i vår:)!!




Kramar!

1 kommentar:

  1. Den sista bilden är verkligen spännande! :) Du har alltid så fina bilder :)

    SvaraRadera