H

H

måndag 15 april 2013

Världens envisaste pappa :)

Som jag har visat på bloggen förut så har min pappa snickrat så jäkla fina fönsterdörrar och halvmåneformade fönster till vår nya kupa på övervåningen. De lyfter husets exteriör med hundra procent! Snickerierna på fasaden runt fönsterna blev jätte lyckat, men det tog ett tag att komma på hur vi skulle göra runt de halvrunda fönsterna. 



Fodren blev fyrkantiga, och vi tycker det blev snyggt :).



Detaljbild på foder...
  


Men när vi skulle formge snickerierna runt fönstren på insidan av huset blev det knepigare. Att göra lika utsidan gick inte då innertaket är ivägen. Vi har diskuterat massor av lösningar men min pappa har envist hävdad att "det där fixar jag med gips". Jomenvisst :)... 

Men han är ju inte bara envis, utan otroligt händig också! Så sagt och gjort, han byggde en form med rörlig arm, slipade stål med rätt profil, lika den vi har på snickerierna i trä, och köpte gips. Jag måste erkänna att mina förhoppningar att det skulle bli bra var mycket låga. Men kolla in resultatet!!




Först raka snickerier av furu, sen runt foder av gips...



Samma profil på trä och gips...



Än så länge syns skillnad, efter målning kommer det vara svårare :)...



En profilfräst avsats i trä skiljer materialen åt...



Kommer nog bli riktigt bra när det är klart :)!



Är så glad att pappa är så händig, och envis, för med hans hjälp kan huset bli som vi vill ha det :)!!!



Kram till Er!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar