H

H

onsdag 8 maj 2013

Stenkul :)

I lördags när Edvin var med sin mormor och morfar så fixade Henke och jag ett av mina tusen projekt som ligger på hårddisken (det vill säga i mitt huvud :)) och väntar på att realiseras. 
Förra sommaren fick jag ett ryck en kväll och gick loss med beskärnings sågen i våra två stora fläderbuskar. De växer i utkanten av trädgården vid herbret mot hagen och under buskarna är det fullt av sten vilket gjort att gräsklippning där varit olämplig. Istället har det varit en vildvuxen plats med kirskål, grästuvor och risiga fläderbuskar. 

Min tanke var att ta bort allt dött och stamma upp buskarna...



Såhär såg det ut. Till höger växer två rosor, Polstjärnan, som blev flyttade
hit utan speciellt mycket tanke vid val av plats...



Risigt och massor av ogräs...



Här börjar jag få fram stammarna...



Jag gillar när man får in lite "luft" mellan kronan på
busken och marken...



Massor av torrt gammalt ris blev det! Björken till höger fällde vi förra veckan...



Efter att jag fått lite ordning på fläderbuskarna så började jag fundera på hur vi skulle göra med marken under. Jag ville ha en kant av något slag ut mot gräsmattan för att få till en tydlig gräns och kunna sätta växter såsom marktäckare under buskarna. 
Vi har ju använt oss av en hel del stålkanter här hemma vilket jag tycker  är både snyggt och praktiskt, men vid herbret och hagen ville jag ha något mer "gammaldags".

Så i lördags plockade vi sten... Mycket sten... Då vi har åkrar runt gården finns det gott om stenrös och vi laddade skottkärran full för att sedan krångla oss förbi hagens stängsel och tippa i traktorskopan. När den var full körde Henke ner och tippade i trädgården. Sen la vi pussel med stora bitar :)...



Henke har börjat lägga stenkanten...



För att slippa ogräs som växer upp mellan stenarna så klippte jag remsor av
odlingsduk, vi får se hur bra det funkar...



Här ser man duken under stenarna...



Det är rätt kul faktiskt :), vi försökte blanda färger och storlekar på stenarna
för att få till ett så "naturligt" resultat som möjligt...



Vår traktor som vi köpte förra sommaren, bra att ha när man bor på landet...



Det tar sig :)...



Rosorna såg genast ut att platsa när de fick fin inramning :)...



Jag gillar verkligen sten :)...



Mjuka svängar gör också att det hela ser trevligare ut...



Och såhär blev det. Bara fyra dagar sen kortet är taget och nu är det helt grönt
ute! Gillar!!



Nu ska vi lägga plast över en del av ytan för att kväva ogräs och så planerar jag för att plantera nästa vår :). Ska nog pensla lite naturell yoghurt på stenarna också, för att förhoppningsvis få en snygg mossig look på sikt. 

Vad tycker Ni? Fult? Snyggt? Fler bilder när det grönskar kommer såklart längre fram på säsongen!




Kramar!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar