H

H

söndag 9 juni 2013

Hässelby just nu...

Här har vi haft en härlig söndag med lagom fördelning av hemmafixande, vila och familjemys :). Den senaste veckan har jag dragit igång ett nytt (troligen det femhundratrettiofemte i ordningen :)) projekt, vi ska nämligen få till en fin uteplats där vi kan ha grillen stå, mer om det längre fram. Trädgården känns rätt så eftersatt just nu, först for jag ju till England och nu arbetar klassen för fullt med att anlägga årets tematrädgårdar och det tar mycket tid och energi just nu. Man skulle kunna säga att ogräsen frodas här hemma... Men lite bilder på avstånd från de orensade rabatterna ska jag bjuda på :)...




Dagen började med solsken, men himlen sa något annat...



Nu är tulpanernas tid förbi och det är istället de
tidiga perennernas tur, här en akleja...



Rundelrabatten går nu i friskt grönt, lime, lila och rosa...



Här en av de olika sorters aklejor i rundeln...



Den heter ´Nora Barlow` och är en riktig snygging :)...



Stjärnflockan är på gång att blomma, den här sorten är en något rödare variant
än originalet... 



Och nu är det äntligen dax för trädgårdens primadonna och min stora favorit att
göra entré, PIONEN! Först ut är bondpionen...



Här en av mina rosaröda bondpioner...



Doftpionen kommer igång något senare, men knopparna lovar gott :)...



Krolliljan i knopp...



Medans syrenernas storhetstid för i år snart är över...



Pergolan i solsken med gråblå himmel och blommande rabarber som bakgrund...



Löjtnandshjärta...



Och här i mitt tycke den ännu vackrare vita varianten...



Vit akleja...



Och en ny bekantskap, stormhattsranunkel...



Allium `Purple Sensation´blommar för fullt...



Ännu en ny bekantskap, småblommig blålila klematis i pergolan...



Tänk att åldras med samma skönhet och värdighet som en tulpan! Här med
höstsilveraxet `Brunette´s effektfulla bladverk i bakgrunden...



Nu går jag snart ut med saxen och klipper av alla fröställningar på tulpanerna
för att spara energin till kommande års lökar istället...



Orensad men ändå rätt fin rundel...



Efter England så gillar jag mitt ogräs hundkex ännu mer :)...



Utsikt...



Traskronan hänger ännu med i trädgården...



Mitt egna lilla England :)! Inga böljande kullar och oändliga vidder, men
ändå vackert!!!



En del av trädgården på köksbordet...



Helgens tunga projekt, mer om det längre fram...



Och slutligen det finaste vi har!



Nej nu blir det lite sömn för imorgon är det anläggning i Enköping på schemat :)!



God natt!



1 kommentar: