H

H

måndag 24 juni 2013

Första dagen på ledigheten avklarad :)

Idag var det första dagen på Henkes semester och första måndagen på Edvins och mitt sommarlov :). Och hur firar man det i Hässelby?... Jo, städning av veranda (den blivande glasverandan hade på något underligt vis blivit sopstation...), städning av källare, trädgårdspyssel, städning i herbret. Jag har varit hemma i stallet och tagit emot hovslagaren som fixat fina fötter på mina gullegryn Ella och Ikaros. Vi har varit med en full släpkärra med skräp till återvinningen och kvällen avslutades med gräsröjning. Hepp :)!

Vi kan glatt konstatera att vår lillprins älskar att vara med och hjälpa till, annars skulle vi få problem... 

Ikväll kommer färska bilder från trädgården, som jag fortfarande inte hunnit ogräsrensa och fixa till, men ni får skippa att syna rabatterna allt för noga :)!



Världens mest tacksamma perenn? Jag har massor av färger och sorter av
aklejan, den är härdig, lätt på alla sätt och vis och inga "odjur" gillar att tugga
sönder den. Men man måste gilla den lite vilda och "fluffiga" stilen för de dyker
upp lite där de vill ;)...



Nu blommar schersminen, den doftar juvligt! Jag brukar ta in en kvist men den
åker snart ut igen då Henke tycker den doftar "för mycket" ;)...



En krolliljeblomma på väg att böja sina kronblad...







Vacker men hatad, kirskål i blom. Jag accepterar den i trädgården och hagarna,
annars skulle jag inte få göra annat än rensa...



Såhär ser det ut i hagen... Kirskål så långt ögat når...
I hagen på andra sidan huset är det istället hundkex som dominerar...



Enkelt och vackert! I år har rabarberns blommor fått sitta kvar...



Närbild på rabarberns fröställning...



Sötaste sällskapet :)...



Ny kärlek! Camassia, eller stjärnhyacint som den heter på svenska. Orginalet är
blå men jag har den vita varianten. Blommar nu i juni/juli och trivs bra i lite
skuggiga lundmiljöer.  Det är en lökväxt, den MÅSTE ni sätta i er trädgård i höst!



Det blir fler här hemma i höst ;)...



Rosen vi "hittade" i häcken under hundkojan :). Doftat underbart men blommar
tyvärr en kort tid. Här med daggkåpans limefärgade blommor...



Baksidan av pergolan...



Många olika hostor finns här (i soligt läge, knepet
är att vattna mycket) liksom akleja och löjtnandshjärta
och utblommad allium 



Lär av mina misstag, sätt inte funkior för tätt! De ser små och taniga ut i
sina krukor, men blir stora på bara någon säsong. Här några som står trångt...



Lila, grönt och vitt, en klassisk och alltid lika snygg kombination i både
klassiska som moderna miljöer...



Framsidan av pergolan svämmar över av pionknoppar :)!...



Sarah Bernhardt på gång att slå ut :)...



Den vackra vita Duchesse de Nemours kan verkligen rekommenderas!...



Den är som en stor gräddbakelse...



Riktigt snygg är den tillsammans med höstsilveraxens lilasvarta blad...



En överblommad klematis...



Vit stjärnflocka tillsammans med höstsilverax...



Att en växt kan vara så vacker?...



En mörkare variant av stjärnflocka.



Imorgon tar vi en paus från alla göromål och åker till Uppsala för andra ärenden ;)...



Kramar!

1 kommentar:

  1. Nemen, jag har alltid sagt "doft jasmine" om din schersmin! Doftar så gott! Blommar dock ut fort, så man får passa på att plocka in nu :) Kramar!

    SvaraRadera