H

H

onsdag 7 augusti 2013

The Great Dixter

Jag har massor av bilder från England kvar att visa Er! Och det börjar bli dax att lägga på ett kol, för i höst kommer det bli ett nytt spännande resmål att visa bilder från ;)...

Great Dixter i Kent var trädgårdsdesignern Christopher Lloyds privata hus och trädgård och den består av 19 (!) trädgårdsrum. Great Dixter är känt för sina vackra rabatter och skickliga färgkombinationer. Huset är minst lika spännande att titta på, det består av tre olika delar varav den äldsta byggdes på medeltiden och den "nyaste" delen ritades av en känd arkitekt i slutet av 1800-talet. 





På väg upp mot huset blommar stjärnhyacinter, Camassia...



Den här bilden visar på en av de mest kända engelska trädgårdsknepen,
nämligen den stilsäkra blandningen av stramt formklippt och fluffigt vilt...



En tydlig mörk ram möjliggör att man kan "släppa blommorna fria" och få
ett fantastiskt vackert resultat...



Jag skulle inte tacka nej till ett sånt här hus!...











Ni vet sen tidigare att jag är totalt insnöad på gamla
fönster och dörrar, England var som en dröm också
när det gällde denna fascination :)...







De vackra humletorkarnas tak syns överallt i Kent...



Fantasifull stenläggning, ser ni hunden?...



Vackert!



En växt på modet som vi såg i överflöd i flera av trädgårdarna var vanlig hundkex!
Här en mer sofistikerad variant med mörka blad och stjälkar, står högt upp på min
önskelista!...



På Great Dixter fann jag även en av min mormors favoritväxter, Judaspenningar...



















Enkelt och snyggt! Hasselört och Frilandsadiantum...



Även här massor av snygga sorters törelväxter...



Inte mina färger, men vackert!...











I Sverige är vi noga med att prata i färger, att matcha rabatterna till fullo. På
Great Dixter blandas färgerna mer med varandra med ett lyckat resultat!



Skönhet, En honungslöks blommor på väg ut ur sitt skyddande hölje...



En tulpan som väcker mitt habegär :)...



Här ser ni "ogräset" hundkex i fina rabatten :)...



















Vaktande fåglar? Eller gubbar? Kanske två kineser ;)??...



























Härligt formklippt!...



Ett dött gammalt träd mitt i prakten, såååå snyggt!...







I England växer det överallt :)!...











Svarta tulpaner, jag älskar dom! Kan det vara Queen of night tro? Skriver
upp dom på önskelistan också :)...



Min klasskompis Vicktoria i grönskan :)...



En av de finaste rummen enligt mig! Vem kan säga att "gult är fult" när man sett
detta??...



Rummet går i grönt, lime och gult och allt passar perfekt ihop. Den här gulkantade
funkian till exempel...















Fler bilder från Great Dixter kommer på bloggen inom kort :)!



Kramar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar