H

H

söndag 29 augusti 2010

Städa, städa, städa....

Idag är det städardag här hemma, och det behövs verkligen! Ändå blir det inte tal om någon storstädning, då en av oss måste ta hand om Edvin, han har kommit in i en period då han vill ha uppmärksamhet hela tiden! Idag ska min bror komma och fotografera lite på lillkillen, han fyller ju fem månader idag! Jag lägger ut några bilder på honom sen.
Här kommer lite bilder på en av mina galna idéer, pergolan. Den byggdes främst för att bli ett vacker tillskott i vår trädgård, och för att dela upp den stora gräsytan på baksidan, och är bara början på fler ingrepp som ska göras för att skapa rumskänsla på baksidan. Det är så många som frågat varför vi byggt den, ska det bli ett växthus? Är det en uteplats för möblerna? När jag förklarar att det är en grusgång med tak för växter att klättra i, och att den är till för fint så kan de inte förstå vitsen med att lägga ner så mycket jobb på den.
Men jag tycker att vi ibland behöver göra saker bara för att försköna vår omgivning, och vi har faktiskt dukat upp för fest därinne, så visst går det att använda den till "praktiska" saker också!
Pergolan är ännu inte riktigt färdig, då jag fortfarande experimenterar med mina växter i rabatterna, och det inte har hunnit växa till sig ordentligt än. Men fint blir det nog så småningom!


Baksidan 2005...
...Det tar sig, juni 2008...
...Byggarbetsplats, våren 2009...
...Pergolan i år, 2010.
En av de fyra rabatterna.
En av de 10 tal sorters rosor som växer där.
Det var mycket jobb med att få pergolan som vi ville ha den. Bara stommen med toppigt "tak" och öppet upp i nock skapade en hel del klurigheter för min pappa som är konstuktörsmästaren här hemma hos oss! Men det är värt att det tar tid, och är lite svårt, när det blir som man vill ha det i slutänden!
Kul också när jag såg ett avsnitt av "sommar med Ernst" i början på sommaren, han gjorde växtväggar av rostig armeringsmatta och virke målat med falu svartfärg, har han varit och tjuvkikat hemma hos oss?!
Nu ska jag tillbaka till skurhinken!
Trevlig söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar