H

H

tisdag 19 juni 2012

Härliga försommar:)!

Min första termin på utbildningen börjar lida mot sitt slut, imorgon är det sista dagen på skolan och då ska vi ha utvärderingar och på eftermiddagen är det invigning av 2;ornas idé trädgårdar, en soft dag med andra ord:).

Dagen har spenderats i vattenväxternas tecken och som avslutning fick vi se ett bildspel från vår lärare Tom Ericssons trädgård, jag kan bara konstatera att jag har mycket kvar att jobba med här hemma innan vår trädgård ens är i närheten av Toms vackra trädgård!

Den här våren och försommaren har jag varit missnöjd med en hel del här hemma. Det kan ju bero på att mina krav och min kunskap har ökat något sen jag påbörjade utbildningen (!) men det är allmänt mycket tråkigt i trädgården också. Det började med att åkern som gränsar till vår gård besprutades när det blåste, och som följd har jag fått en hel del skador på växter i trädgården:(... Inte kul!!

Dessutom är det mycket skadedjur på mina rosor, och tiden har inte räckt till den här säsongen för att bekämpa i tid, jag hoppas att det reder ut sig till viss del av sig självt...

Nu ska det bli skönt att få lite "sommarlov" och hinna ikapp med; målning av dörrar och fönster, rensning i trädgården, häck klippning, nyplanteringar, anläggning av nya rabatten på husets sydöstra sida och fortsatt renovering av övervåningen, med mera... Härligt med semester:)!

Just nu skulle jag kunna visa hur många bilder som helst från trädgården, men här kommer ett urval...




Solnedgång från verandan...



Superväxten Hosta, Funkior finns i så många härliga varianter!



Just nu är det tema "bollar" här hemma, Henke är fast för EM i fotboll och
jag är kär i mina Allium bollar som blommar nu!



Den här härliga vita varianten är ny i trädgården för i år. Jag köpte tre stycken lökar
på Zetas i höstas och alla har kommit upp. De är riktigt höga och stjälken är kraftig
och har en härlig känsla då den är "högblank".



Den lila "kusinen" Purple Sensation som växer i
pergolan har spridit sig så pass att jag nu måste
börja rensa bort plantor...



En av mina "anställda":). Fina söta "humsan" mumsar på Allium blommorna.



Min härliga vita klematis som har mörkt lila mitt, passar så jäkla bra i pergolan
där det nu blommar i vitt och lila!



Den har i ett tidigt stadium läcker limegröna strimmor på bladen.



Lovley:)!



Lila aklejor, vit löjtnadshjärta (en måste ha växt!!) och en mörkt blågrön Hosta som
har blad stora som elefantöron:)!



Att naturen kan skapa något så vackert?! Fina skira hjärtan på rad...



Vad ska Ni göra i midsommar? Vi ska åka upp till vackra Ljusdal och träffa världens bästa Anna och Erik med familj:)! Längtar!!! Har försökt få lillprinsen att lära sig säga "Hubbe", som är Annas föräldrars hund, och "Boris" som är katten på gården som för övrigt kommer här från Hässelby. Edvin säger istället Gubbe om Hubbe och Godis om Boris, Haha:)!



Kramar!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar