H

H

fredag 11 maj 2012

Bästa tiden är nu!

Man väntar och väntar, ser på när snö och is sakta smälter, fryser in till benmärgen så fort man går utanför dörren. Sen kommer en försiktig pust av vårvärme. Direkt springer jag med näsan ner i rabatterna i trädgården och näsan i vädret upp mot träden också för den delen. Allt går i snigelns sakta mak, knopparna tar tid på sig. Och så plötsligt passerar man en gräns i början på maj när hela naturen formligen exploderar i grönska, blomning och tillväxt!
Jag har nog en inbyggd talang för att se och kunna njuta av alla årstider och skiftningar (med undantag för november och februari:)!) men nog är det så att en av årets absoluta höjdpunkter är just nu och fram till midsommar!

Regnet har öst ner här i två dagar, vilket är bra för trädgården och min ny planterade häck:). Men visst längtar man alltid efter solen... Ikväll blev det dock uppehåll och lite bättre väder och då passade jag på att ta en runda runt huset med kameran...



Efter regn...


Min fina lilla groda håller koll på hur mycket regn som faller...



Vita, och blöta, pärlhyacinter...



Lind i knopp...



Spaden gick av för två år sedan när vi grävde för
verandarabatten, sen dess hur den stått lutad mot
lindens stam, bortglömd eller är det kanske en installation?...



Happy, happy! Mörka silveraxet `brunette`har klarat vintern trots att den
kanske inte är riktigt härdig här i zon IV...



Men hur fort kan det gå?? Sist jag kollade in rabarbern så stack det bara upp
röda knoppar ur jorden, i helgen blir det nog premiär på rabarberpaj säsongen!



Tulpan lycka!!!



Dripp dropp....



Mina alliumlökar trivs och frodas, och förökar sig kanske lite väl mycket:)...



Edde å jag är ensamma hemma, och den lilla "party poopern" somnar vid sju:), så jag sitter med ett glas rött själv i soffan. Känner att jag förtjänat det då jag haft två muntliga redovisningar på skolan den här veckan, bland annat för Enköpings stats trädgårdsmästare, och dessutom har vi påbörjat en ny kurs, lignoser (vedartade buskar och träd) i onsdags. Och så måste jag fira lite, då jag fick VG på botanik kursen som avslutades i tisdags, weee:)!

Hoppas Ni alla goa som läser bloggen har en härlig mysfredag och får en trevlig helg!


Kramar!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar