H

H

tisdag 4 september 2012

Före och efter...

Förra året så "dog" vår dator här hemma, ve och fasa! Som tur var så kunde min bror rädda det som fanns på hårdisken och nu, äntligen (!) så har jag fått detta innehåll överfört på en bärbar hårdisk och kan äntligen titta på alla våra bilder igen! Därför tänkte jag idag lägga ut några bilder på veranda rabatten, hur den såg ut från början och hur den ser ut idag...
 
 
 
Det började hösten 2010 med att pappsen fick gräva upp den tänkta ytan
mellan verandan och en av de två stora lindarna.
 
 
 
Jag ville ha en svängd form och en upphöjd växtbädd, men vad skulle vi sätta
 som kantstöd?
 
 
 
Då jag gillar "man tager vad man haver" köret så kapade vi upp remsor av den
gamla oljepannan som stod i vår källare, pappa svetsade ihop och monterade
på plats, resultatet blev en svängd plåtkant i röd och rostig karaktär.
 
 
 
Planteringen skedde lite slumpmässigt, något jag kan ångra nu då
jag vet bättre:), men mycket som hamnade här var också sådan jag själv redan
hade och kunde dela/föröka. Såsom daggkåpa och kärleksört. Den här bilden är
tagen på våren 2011.
 
 
 
Lite har jag dock tänkt till, den mörka flädern Sambucus nigra `Black lace´ är en favorit,
den är såååå snygg, här ser man de rosa fläderblommorna tillsammans med daggkåpans
limefärgade blommor.
 
 
 
En vit, söt liten flocknäva, Geranium x cantabrigense `St Ola´ får breda ut sig
som marktäckare.
 
 
 
Och så här ser det ut nu, bilden är tagen i slutet av augusti 2012. Fluffigt och
grönt må jag säga:). Men som vanligt är man inte nöjd och jag ska gräva upp
och möblera om med några plantor så fort det finns några minuter över...
 
 
 
En som ska få flytta är den här skönheten, brunnävan, Geranium phaeum `Samobor´,
den står för skuggigt i rabatten och ska få flytta till pergolan, om jag nu
kan få plats med den där:). Dessutom har rådjuren, som brukar vara så snälla
här hos oss, ätit upp denna näva, söta små j*#¤!!&* djur det där...
 
 
 
En favorit som får stanna kvar är den här alunroten, Heuchera `Green Spice´.
Måste nog köpa flera av den här och sätta vid brunnävorna också, för de lilabruna
nerverna på bladen matchar perfekt till nävornas blommor.
 
 
 
En hel del lökväxter har jag också hunnit stoppa ner, bland annat den här favoriten
som jag tyvärr slarvat bort namnet på! Ska ta med en bild till skolan och fråga min
duktiga lärare Lena Månsson om hon vet vilken sort det kan vara. I höst ska jag sätta
mer lökar, något som blommar riktigt tidigt har jag tänkt...
 
 
 
En gammal goding här hemma, har den överallt:).
Tulipa `Spring green´.
 
 
 
Vit kirgislök, sortnamnet har jag glömt då jag köpte dessa
på lösvikt på Zetas hösten 2011. Superfina och otroligt stora
och kraftiga! Har samlat alla frön och hoppas få flera plantor
nästa år:)...
 
 
 
Nu ska jag återgå till pluggandet, har hemstudiedag och det är sommarblommor för hela slanten:)!
Gillar du bloggen? Skriv gärna och kommentera, är så kul att få veta vad ni tycker är bra och vad som skulle kunna bli bättre:)!
 
 
 
Kramar!

3 kommentarer:

  1. Jag gillar bloggen men det är för mycket blommor och hästar...
    Det skulle vara mycket bättre om det va lite bilder på Henke när han jobbar, fast det kanske inte blir så mycket bilder då.

    SvaraRadera
  2. Jag kollar inte så ofta på din blogg men när jag väl kikar in så är det alltid roligt att få se alla fina bilder :) det skulle vara kul med lite mat-recept för jag vet att du gör så goda saker ^^, mmmm... Och sen skulle det vara intressant att se allt piff du har inne i huset :) Du är så duktig!

    SvaraRadera
  3. Gärna mer om hästarna också :D

    SvaraRadera