H

H

fredag 28 september 2012

Jag drunknar!

Jag drunknar, i plugg, i städning, i stallet och framförallt i allt detta sabla regn som envist faller från ovan... Regnet kan jag inte göra mycket år, de andra sakerna är det bara att beta av lite i taget.
Idag är det återigen hemstudiedag, men jag tar en liten paus för att göra ett inlägg:). Idag kommer bilder från måndagen som spenderades i Uppsala, och med dessa bilder vill jag också förmedla ett trädgårdstips, att jobba med marktäckare!
 
 
 
Först några fina sorter, fotade i Ultunas kunskapsträdgård och Stadsträdgården...
 
 
 
 
Vacker, tät och blommande marktäckare, Bistorta affinis,
 bergormrot.
 
 

De långa rankorna hos Lamium galeobdolon, gulplister
kan med tiden bilda vackra skimrande mattor.
 
 
 
Gröna friska blad av Omphalodes verna, ormöga.
 
 
 
En av mina favoriter, sockblomma. Det här är sorten
Epimedium perralchicum, taggig sockblomma. Den bildar
med tiden täta ogenomträngliga mattor som undervegitation.

 
 
 
 
En ovanlig och inte lika tät växt, men ändå riktigt fin
om man sätter den tätt i lundmiljö är Hepatica transsylvanica,
Ungersk blåsippa.

 
 
 
Det var några sorter, nu kommer det lite fina miljöbilder...
 
 
 
 
I bakrunden en damm, de vackra gräset med rödvioletta vippor är ett Miscanthus sinensis.
 
 
 
Pergolan, rosengården i Stadsträdgården.
 
 
 
Vill ha!!! Prunus maackii, näverhägg har en otroligt snygg
bark och nu på hösten vackert gula blad.
 
 
 
 
Kolla in barken och hur fint den "spelar" tillsammans med den rödbladiga japanska lönnen!
På marken har man satt flera växter som marktäckare, för naken jord innebär alltid massor
av arbete, dessutom är det mycket snyggare att "härma" naturen, för hur ofta ser du naken jord
ute i det fria?
 
 
 
Vackra siktlinjer mellan stammarna och marktäckarna i lugn grön nyans
binder ihop och hjälper också ögat att följa siktlinjen genom planteringen.
 
 
 
 
Så fint! Här har man jobbat mer med olika färger och former på bladen vilket också är fint,
vad man väljer beror helt på vilken effekt man vill uppnå.




 
Jag har blivit helt frälst sen jag påbörjade utbildningen på uppstammat och flerstammigt.
Det är så snyggt när man jobbar med markytan och sen får ett mellanrum där
stammarna får visa upp sig för att sedan bilda grönska och "tak" högre upp.
 
 
 
Vackra färger.
 
 
 
En rödbladig hassel.
 
 
 
Även om bladen fått spela huvudrollen i detta inlägg
så finns alltid plats för lite blomsterprakt:).
Anemone x hybrida, höstanemon.
 
 
 
Hoppas ni inte regnar bort! Ikväll i det här ruggvädret blir det en riktig mysfredag:)!
 
 
 
 
Kramar!
 
 
 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar