H

H

torsdag 28 juli 2011

Stockholm för en dag...

Hej Alla! Nu är det långt mellan inläggen, jag har väl helt enkelt tagit lite semester från bloggen, men här kommer en uppdatering:). Vi är nyss hemkomna från vår fina huvudstad, Stockholm, där Henke och jag spenderat lite mer än ett dygn med shopping, god mat och vin och trevlig hotellvistelse:). Välbehövligt för småbarns föräldrar, men vi längtade något alldeles förfärligt efter lillprinsen innan vi kom hem!

Tro det eller ej, men jag har faktiskt inte shoppat så väldigt mycket, mest samlat inspiration på bland annat R.O.O.M och House doctor, den senare en riktig favvo! Men några saker blev det så klart:), soffan i köket ska få några nya kuddar som är lite "höstiga" i känslan, men än så läge är det sommar, och kuddarna får vänta...

Som sagt, härligt med storstad och att få komma bort ett slag, vi har ätit supergoda luncher och jättefin middag ute igår, men något som faktiskt irriterar mig lite nu när man vill sitta på ute serveringar i det fina vädret, och det är att ALLA röker! Vi lever på 2000-talet, och ändå är det sååå många som förgiftar sig med att köpa och röka dessa dyra cigaretter:(. Äckligt säger jag bara......
Nog om mina politiska åsikter:), här kommer två bilder som är högaktuella här hos oss, de handlar nämligen om våra överfulla hallonbuskar.


Många liter hallon blir det varje år här hos oss, mitt absoluta
favoritbär!


I söndags svängde jag ihop en smulpaj med hallon,
jag går aldrig efter recept på smulpaj, men en enkel beskrivning
kommer här nedan...


Hallon smulpaj

Blanda smör, lite vetemjöl, havregryn, råsocker och en nypa vaniljsocker för hand eller i matberedare. Mängden av varje ingrediens brukar jag prova mig fram med, bara det blir en smulig massa så funkar det. Till hallon är det gott med choklad, så jag blandar även ner lite kakao i smulmassan, och så gör jag mycket smuldeg, för det är degen som är go:).

Lägg hälften av smuldegen i ugnsfast form och förgrädda i ugnen på 175*. Blanda försiktigt hallonen med någon matsked potatismjöl och florsocker, smaka om det blir sött nog. Ta ut formen, häll i hallonen och toppa med resten av degen, in i ugnen och grädda tills smulorna känns färdiga, servera med vaniljglass, ät och njut:)!!

Nu ska jag kolla färdig på Ernst (love him) och sen grunda något fönster, har ju saknat målarpenseln när vi varit borta:):)!

Kramar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar