H

H

torsdag 7 juli 2011

Storstädning, safta och sylta...

Sommarvärmen är åter tillbaka:)! Härligt, även om jag mest håller mig inne och svettas som bara den... Här hemma har hela veckan gått i städningens tecken, inte jättekul precis men mycket nödvändigt kan jag lova. Jag har försökt att göra en riktigt grundlig och nogrann städning nu, så kan man bara ta lite snabbare rundor sen när vi är lediga hela familjen:). Med en liten kille kring fötterna tar det dock lååång tid, vi har hunnit ungefär ett rum om dagen...

Förra helgen föll jag även för frestelsen och köpte på mig allt för mycket jordgubbar, så nu har jag både gjort saft och sylt. Tidigare i sommar gjorde jag även min favvo saft, som är en kallrörd rabarbersaft, den är supergod och världens enklaste att göra. Vi brukar inte dricka speciellt mycket saft här hemma, jag brukar få i mig tillräckligt med kalorier och onyttigheter iallafall:), men min rabarbersaft gör jag varje år...


Stora flaskan, jordgubbs, rabarber och lime saft,
lilla flaskan, rabarbersaft och i burken
jordgubbsylt.


Kallrörd rabarbersaft

3 kg rabarber, skuren i bitar
4 st citroner, skivade
50 g vinsyra (köps på påse vid kryddorna)
strösocker-1 kg per liter saft

Lägg i rabarberbitarna, citronskivorna och vinsyran i en rostfri kastrull eller skål,
koka upp vatten och häll över rabarbern, det ska vara så mycket vatten att det precis täcker rabarbern. lägg på lock eller plasta skålen och ställ mörkt och svalt (kylen, eller som här, i matkällaren) i två dygn.

Häll upp i en saftsil och låt rinna av ordentligt, rör i ett kilo strösocker per liter saft, fortsätt röra tills alla sockerkristaller har smält och blandats med vätskan. Häll upp härligheten på flaskor, eller frys in i små förpackningar. Blandas ca 1+4.



Vackert granatäpple...


Grågröna olivblad...


Idag har lillprinsen feber, stackarn! Han sover nu och vi hoppas att han snart känner sig bättre! Nu står badrummet på tur att städas...

Kramar! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar