H

H

tisdag 9 november 2010

De komma, de komma från pepparkakeland!

Och var ligger pepparkakeland? Hos oss har det iallafall sett ut som ett pepparkaks land från november till och med januari! Då jag inte är en tjej som gillar att pynta med tomtar, och inte heller är särskilt förtjust i färgerna tomteröd och mörkgrön så har jag istället satsat på mycket vitt, några änglar och en hel del pepparkaks bruna toner. Ända sen jag var liten så har jag älskat att baka pepparkakshus! Min pappa och jag brukade rita egna hus, göra mallar och sen pröva oss fram tills vi fick ett alldeles unikt hus. Min bror hjälpte till genom att äta upp det hela efter några veckor:).

För något år sen fick jag den tokiga iden att jag skulle baka och sälja pepparkaks hus. Mycket jobb blev det, och ett år (2008) blev det så många som 15 hus att göra! Men de är inte så lätt att sälja en pryl till jul som inte håller mer än några veckor, och det tar otroligt mycket tid att göra husen, så från förra året så har jag bara tillverkat hus på beställning. Huset jag gjort för försäljning har jag ritat och designat själv, här kommer några bilder...

Några hus på rad...
Efter att ha haft på kristyr på några av dessa hus,
så har man kramp i handen:)
En liten pepparkaks by!
Ett av husen sparar jag själv, här har det hedersplatsen
på gottebordet!

Husen har jag monterat på en tunn masonitskiva och slagit in i cellofanplast. De är extra ömtåliga då de är ganska stora, men håller otroligt bra när de är fastmonterade på en platta, än så länge har inget hus gått sönder!

Sådär ja, nu har jag börjat mitt jul tema på bloggen! Mer stämningsfulla inslag kommer, jag lovar!
Trevlig tisdag!

5 kommentarer:

  1. Wow vilka härliga hus! Lika härliga bilder på dom som på resten av ert fina hus! Älskar att titta i din blogg, önskar att jag själv hade tid och ork att fixa och ha det så fint som ni har :)
    Tittar snart in igen! /Angelica L

    SvaraRadera
  2. Vilka fina pepparkakshus! Går de o beställa? /Eva i Postboda

    SvaraRadera
  3. Angelica; Jag känner att tiden inte räcker till sen jag fick Edvin, och Ni har ju två barn, så jag förstår att Du inte alltid har tid och ork! Hoppas Du får lite inspiration när Du kikar in på bloggen:) sååå kul att Du gillar den! Kram

    Eva; Självklart gör jag ett hus till Dig om Du vill ha! Problemet ligger i logistiken, det går ju inte att skicka på posten direkt:). Men Du bodde ju inte allt för lång ifrån mig, hör av Dig ingen om du är intresserad!

    SvaraRadera
  4. Terese, jag hör av mej. Har en anställd som inte bor så långt från dej...

    SvaraRadera
  5. Jättefin blogg du har med fantastiska bilder!/Eva

    SvaraRadera