H

H

torsdag 25 november 2010

Fullt upp!

Det blir glest mellan blogginläggen nu, men dagarna bara rusar iväg och det är så mycket som ska få plats på 24 timmar! Här hemma har jag försökt att städa upp bland dammråttor och oredan inför advent, och nu känner jag mig ganska färdig, skönt! Det tar ju tid att städa när jag har Edvin "på ena armen" och när det dessutom ska upp lite pynt så blir det mera rörigt än fint till att börja med:). Idag har jag haft fikagäster, vilket är superbra, för då hade jag en deadline att bli färdig med städ och fix tills idag. Två tjejkompisar med deras sötnosar, killar som är jämn gamla med Edvin, har varit här och det var så klart jätte trevligt! Så kul att träffas och se hur de små utvecklas hela tiden! Jag bjöd på nybakat och kaffe, här kommer lite bilder...


Saffransbulle

Pepparkaks muffins med lingoncreme

Laddat för fika

Ett hop plock av porslin, jag gillar att blanda!

Inte de klassiska julfärgerna, men jag bara äääälskar
pastellfärger, och håller mig till denna färgskala året runt.

Pepparkaks muffins

4,5 dl vetemjöl
2,5 dl råsocker
1 tsk av vardera, kanel, ingefära, nejlika
1 tsk bakpulver
2 ägg
100 g smör
2 dl creme fraiche

Vispa ägg, rumsvarmt smör och creme fraiche, tillsätt övriga ingredienser och rör ihop. Fyll bull eller muffinsformar till 3/4 med smeten. Grädda i ugnen ca 18-20 minuter på 200 grader.
Räcker till ca 12-18 stycken, beroende på hur stora formar du använder. Tänk på att gräddningstiden också varierar beroende på hur stora formar du har.

Lingoncreme

Rårörda lingon efter smak
Philadelphia creme cheese

Blanda osten försiktigt med lingonen, klicka eller spritsa ut på svala pepparkaks muffins, garnera gärna med ett lingon på toppen, ät och njut!


Hoppas ni provar att göra muffinsen! De är enkla, går fort att göra, goda, och med lingoncremen på toppen så ser de riktigt fina ut! Saffransbullen är helt enkelt en vanlig lusse deg, som jag bakar ut som bullar istället, med en fyllning av smör och vaniljsocker och så ställer jag några bullar i en rund springform, så blir det en rund stor "lussebulle" av det hela!


Min egna lilla "pepparkaka" och ögonsten!
Lillprinsen!!!
I helgen är det äntligen dax för något mycket efterlängtat, världscupstävlingarna i Globen! Mamma och jag åker dit varje år, det har blivit en riktig "mor och dotter" tradition, och det är sååå kul och inspirerande! Och inspiration behövs på häst fronten just nu, då jag inte har hållit igång hästarna fullt ut sen snön, isen och kylan kom, behövs bättring på den fronten! Globen blir det imorgon och på söndag, vi får se om jag hinner blogga något under helgen:)!

Hoppas att Ni får en kanon helg och första advent!!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar