H

H

måndag 16 maj 2011

Seg måndag...

Ny vecka igen! Hoppas att Ni har haft en bra vecka med en fin helg som avslutning!
Idag skulle egentligen Eddi och jag åkt till Gränby centrum, men jag var helt enkelt för lat, och vi blir kvar hemma istället:). Dessutom behöver vi åka dit för att jag måste köpa lite kläder till mig själv, och det känns inte särskilt upplyftande...

Igår kväll hade vi en lugn TV kväll, Henke och jag. Först såg jag lite av ett naturprogram, det handlade om utrotningshotade arter, och framförallt om blåvalen, vilka häftiga djur! Längsta mätta blåvalen var svindlande 34 meter lång! (Tyngsta 190 ton!). Men som vanligt så håller människan på att ta kål på dessa underbara djur. Sen kollade jag på "vårt grisiga hav" som handlar om Östersjön och hur människan i allt snabbare takt håller på att "döda" detta hav.

Efter de här programmen kände jag mig något nedstämd. Vad ska man göra åt köttfabriker i Vitryssland? Eller valfångare på Island? Det är nog helt enkelt så att man får försöka göra någon liten förbättring själv, bara äta svenskt kött, eller ännu bättre, byta ut köttet mot några vegetariska måltider i veckan. Vi ska i år sätta egen potatis och lite grönsaker, ekologiskt och gott, och bra för miljön:)! Nu ska jag sluta vara "miljöaktivist" och visa några bilder från pergolans rabatter istället:)...


Min favorit bland perenner, jätte daggkåpan, frodig,
fyllig, vackra men diskreta blommor och snygg hela säsongen!


De vita tulpanerna trivs, och i år kommer
de tillbaka i dubblerat antal:)!


Vacker vit sort med limegröna drag, White parrot.


Svarta tulpanerna är lite svårare,
några kommer inte upp i blom, men
några knoppar lovar gott.


Allium bollarna, Purple sensation, kommer också tillbaka
i mångdubbelt antal, kul!


Även knoppar kan vara vansinnigt vackra! Allium.


Luktpionerna är något senare än bondpionerna,
men de kommer alla upp ur jorden!


Ett vacker litet humlelöv, som trots sin skira grönska på den
här bilden besitter en enorm växtkraft!


Bondpionerna börjar redan knoppas!


Jag är alltid lika otålig såhär på våren, nu kommer jag dagligen gå och inspektera bondpionerna och klämma försiktigt på de svällande knopparna, blommar de om några dagar? Sen när de väl blommar så går tiden alldeles för fort!

Ha en toppen måndag!
Kramar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar