H

H

måndag 30 maj 2011

Snart är det juni!

Det var inte längesedan som jag skrev på bloggen, dag ut och dag in, att jag hade abstinens efter våren och var trött på snö och kyla. Nu är det snart juni, och sommaren är här, oberoende av vad det är för temperatur ute:), för i helgen har det varit regnigt och lite kallt...

I lördags så var våra pappor här och hjälpte Henke att snickra hela dagen, och mycket blev gjort när vi fick bra hjälp:), En del av framsidan är snart helt klar, med panel och allt jobb med takfot, foder och knut. Sen ska det målas en sista gång på plats, därefter är det bara att flytta ställningen och köra vidare... Bilder på fasaden kommer lite längre fram när ställningen är flyttad. För egen del börjar jag nästan känna mig lite "beslutstrött", det är mycket med vår utformning av fasaden som måste bestämmas på plats, och då ska både det estetiska, ekonomiska och arbetsmässiga vägas in i besluten, men både Henke och jag är säkra på att det blir bra när det är klart!

Jag har äntligen hunnit med att rensa och göda rundelrabatten, det gjorde jag i lördags när svärmor passade lillprinsen. Jag har också försökt göra en växtlista till den nya rabatten, som går under arbetsnamnet "veranda rabatten", så nu är det bara att handla växter:)!

I lördags fixade jag också en smörgåstårta till kvällen, då Henke fyllde år i veckan. Det finns hundratals olika recept på smörgåstårtor, men jag brukar alltid göra min mammas recept på tonfisk tårta, och den är så god så jag vill dela med mig receptet!






Tonfisk smörgåstårta

2 burkar tonfisk i vatten
2 kokta hackade ägg
1 gul hackad lök
1/2 dl hackad dill
1 1/2 dl majonäs
1/2 dl creme fraiche
3 msk chilisås
2 krm salt
1/2 krm svartpeppar
Några stänk tabasco

Blanda alla ingredienser till fyllningen.

1 förpackning formfranska (jättefranska)

Skär kanterna av formfranskan och lägg ut ett lager på en bricka. Stänk lite vatten på brödet och bre på ett lager fyllning. Upprepa processen och avsluta med ett lager brödskivor. Plasta in och ställ kallt, gärna över natten. Innan servering blandas ca 1 dl majonäs och en dl creme fraiche och bred detta över och runt kanterna på tårtan. Garnera med t.ex. räkor, ägg, tomater, paprika gurka, sallad, lax, eller något annat fint!

Ät och njut!

OBS! För att göra en stor tårta som på bilden måste du ta alla ingredienser x3 i receptet!



Aklejan laddar inför blomning.


Nyrensad och dressad.


Jag sitter likt ferdinand under syrenen och luktar på blommorna:)


Solnedgång bakom verandan.


Det blev en till traskrona, som sitter
i ett äppelträd.


Nu väntar jag på att Edvin ska vakna från sin förmiddagslur så vi kan åka och handla lite perenner till rabatten:)!

Hoppas Ni alla får en bra start på veckan!

Kramar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar