H

H

fredag 3 september 2010

Ett gäng mammor!

Igår hade jag tre mammor och deras ursöta bebisar här på lunch! Det var tjejerna i min mammagrupp från BVC som var här och pratade bebis snack i några timmar. Här kommer bilder på det dukade bordet innan lunchen. Tyvärr har jag inga bilder vare sig på mina gäster eller maten, att ta kort glömde jag helt bort!


Matbordet i köket.

Jag älskar mina låga cylindervaser! Perfekta att använda när
man behöver svänga ihop något grönt att ha på bordet!
Här kommer, på allmän begäran recepten på maten från igår.

Pastasallad med grillade grönsaker och örtdressing

Blandade valfria grönsaker, igår använde jag, morot, rödlök, palsternacka, paprika, körsbärstomater. Blanda med lite olivolja, flytande honung och flingsalt, rosta i ungnen.

Blanda två äggulor, 1 msk dijonsenap och i msk vit balsamvinäger. Tillsätt 3 dl mild olja i fin stråle under kraftig vispning tills såsen blir som en majonäs. Blanda i 1 dl matyoghurt och hackade örter, jag tog en kruka basilika och torkad dragon, men det funkar med alla örter.

Blanda grönsakerna, nykokt tagiatelle och örtdressingen, färdigt!

Det är gott med kyckling till, jag marinerade fileer i olivolja, balsamicovinäger, en skvätt soja, chiliflakes, svartpeppar, torkad basilika och torkad oregano. Lät de ligga i marinad några timmar, sen in i ungen, tillsammans med marinaden i en form, och stekte tills de var ca 77 grader innertemp. Gott att äta både varmt och kallt!

Bröd med ajvar och oliver

Smula ner 1 pkt jäst, tillsätt 1 msk salt och rör om tills jästen har lösts upp. Blanda i 3 tsk flytande honung, 5 dl fingervarmt vatten och 3 msk olivolja. Tillsätt minst 10 dl vetemjöl, i omgångar, tills degen ser bra ut och inte är allt för klibbig. Sen är det dax att knåda! Ju mer desto bättre! Kavla ut till ca 0,5 cm tjocklek och bred på ca 5 msk ajvar relish. Strö på oliver och färsk eller torkad timjan. Man kan såklart fylla brödet med massor av olika tillbehör, fetaost t.ex. Rulla ihop och vrid rullen några gånger, "fläta" sedan ihop (vridning och flätning gör att det håller ihop bättre) och lägg på bakplåtspapper. Låt jäsa 30 minuter och baka sedan i ungnen på 225 grader i ca 30 minuter. Knacka under för att försäkra dig om att det inte är degigt!
Ät och njut!

1 kommentar:

  1. Idag ska jag nog prova lite av maten här :) Det var ju så super gott!!

    SvaraRadera