H

H

torsdag 16 september 2010

älskade prylar!

Regn,regn,regn....
Ja, idag är det inte något toppenväder precis, men det behövs nog lite vatten, för det är torrt i mina rabatter! Igår hade jag en fullpackad dag, det hela började med att Edvin var förkyld, så han hade hållit igång nästan hela natten. Han hade svårt att sova, då han vill ha nappen, men med täppt näsa funkar ju inte det så bra.
Sen hade vi hovslagaren hemma i stallet, så nu har alla tre hästarna fina fossingar! På kvällen kom vår equiterapeut och gick igenom Ikaros, han kändes trots skada och boxvila mkt bättre i kroppen den här gången och nu är det bara att börja sätta igång honom, härligt!!
Idag har jag tagit lite bilder på favoritprylar i ett av våra rum, matrummet...

"pyntbordet"
Ett bord som står i hörnet av matrummet, här ordnar jag upp olika stilleben efter säsong, och har mycket ljus att tända året om!

Gammal liten byrå
Ett riktig fynd! Den här byrån "hittade" jag i ett uthus där man haft skruv och spik i lådorna. Den var skitig och saknade en låda, men jag tyckte den var riktigt charmig med sin nätta storlek. Jag har bara tvättat av den och ställt upp på ett bord. Nu är den perfekt förvaring till värmeljus och servetter, att det saknades en låda gjorde ingenting, där har jag stoppat in mitt lager av kronljus.

Fina lilla skåpet
Här är ett av mina första auktionsfynd, ett skåp för 50:-! När jag köpte skåpet var det målat i en senapsgul färg, och hade masonit spikat på luckorna, men jag föll för modellen och de söta beslagen som är blomformade. Med lite omvårdnad och vit färg blev det en helt ny möbel! Den gamla spegeln har jag fått av min mamma, ett av hennes fynd hon gjort för många år sen. Spegelglaset är gammalt och härligt krackelerat!

Gammal dörr
Dörren hittade vi sittande bakom en vägg i huset när vi renoverade vårt badrum. Jag älskar den slitna ytan och den ljust gråblå färgen, nu står den lutad mot väggen som prydnad.

härlig hylla
Den här hyllan kommer från min mormors barndomshem, där den har suttit i ett gamalt timrat boningshus. En av mina personliga favoriter!

Matrummet
Vårt matrum med enkelt möblemang, ärvda stolar som jag målat och klätt om, de är i två olika modeller, och olika färg har de också. Bordet är två hemmasnickrade bockar med en skiva på. Det blåa skåpet och kristallkronan har jag fått av min mormor, saker som hon själv fyndat på auktioner för länge sen. Man kan lugnt säga att mitt intresse för gamla möbler och prylar är ett släktdrag, min mormor, mamma och jag är alla intresserade av gamla saker, och speciellt skåp i alla former och storlekar är vi svaga för!

Ikväll fyller min mamma år, och vi ska givetvis dit och fira henne, imorgon kanske det dyker upp en bild på hennes blivande present!
Grattis mamma!!!

1 kommentar: