H

H

måndag 20 september 2010

Vad bygger ni?

Det har varit en vanlig fråga, "vad bygger ni?" när det gäller vår veranda. "Är det ett garagebygge? Ska ni ha ett till uthus, räcker det inte med de ni har? En veranda, varför bygger ni inte den på huset?" Ja frågorna och funderingarna har varit många, men de som verkligen känner mig vet att jag aldrig gör något som "vanligt"! På den norra sidan av huset fanns det en övervuxen uteplats när vi flyttade hit, det var en enkel plattläggning med häck runt om. Vi märkte snabbt att det var ett bra ställe att ha uteplatsen, då utgången från köket är på den gaveln, det är kvälls sol och vi har bra koll om det kommer någon på vägen ner till oss. Men en klassisk veranda byggd på huset gick inte att få till, då vi har ingången till källaren i vägen.

I en trädgårdsbok jag köpte, trädgårdsdesign för alla, av Kerstin Engstrand, så fick jag inspiration.

Snygg paviljong
Jag föll för en härlig paviljong med glastak och helt öppen konstruktion. Vi var till och med och kollade på den "live", den finns på Ulriksdals handelsträdgård. Men den moderna stilen ville jag inte ha, så vi byggde istället paviljongen i trä för att få en mer lantlig stil på det hela. Här kommer lite bilder från första början till idag...

2005, när vi köpte gården, uteplatsen där verandan nu står.
2008, vi har börjat gräva ur och gjuta plintar...
Världens bästa pappa bygger och fixar!

2009, måla, måla, måla!

2010
Detalj på snickerierna
Taket, med vajer istället för klumpiga takstolar.
Härligt luftig! I förgrunden ser man den blivande rabatten.
Den är fortfarande inte riktigt färdig, det är alltid det sista lilla som tar längst tid att få färdigt! Men vi har invigt den i år då vi har spenderat flera middagar, luncher och fikastunder där. Jag ser fram mot nästa sommar, då vi ska fixa det sista, så att jag kan möblera och dekorera det hela!

Det är svårt att blogga med en trumpen Edvin i babysitter här brevid, han tycker att mamma är jättetråkig! Så nu slutar jag för idag. Ha en skön måndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar