H

H

fredag 10 september 2010

Hästar, hästar, hästar!!!

Nu kan jag äntligen sätta mig ner och skriva ett inlägg på bloggen, Henke är ute på vift och jag har haft en butter liten kille här hemma idag, tänder pågång kanske? Nu har han äntligen somnat, och jag är inte långt ifrån att göra det själv, men vill skriva lite först! Här kommer lite info och bilder på mina andra barn, hästarna! De hör ju inte riktigt till gården, som bloggen framförallt ska handla om, men de flyttar förhoppningsvis hit inom några år! Och det är ju på grund av hästarna som vi över huvud taget köpte en gård, och inte en villa, för att jag har hästar och vill kunna ha dem hemma så småning om. Mina föräldrar och jag har fyra hästar, två halvblod och två ponnyer, här kommer presentation och bilder!

Corren
Coran 10, valack född 1996,  Viktorias Colano. Corren är en tysk ridponny och är en blandning mellan welsh, arab och hannoveran. Han kom till oss då min mamma köpte honom för sin egen räkning, men av olika anledningar så tog jag över honom efter en tid. När mitt sto för några år sen blev skadad, och senare utdömd så hade jag bara Corren att rida. Vi har tränat regelbunden dressyr och varit på flera roliga träningsläger tillsammans. När jag senare tänkte sälja honom visade det sig att han hade artros i sina framkotor. Istället för försäljning blev den en triangelmärkning och han är fortfarande kvar hos oss.

Ella
Ella
Akvella, sto född 2005, Akribori, Pontus, Ceylon. Ella är mitt sto som vi köpte av uppfödaren när hon var tre år. Jag letade länge och kollade måååånga hästar innan jag var och tittade på henne, och bestämde mig direkt för att köpa henne! Hon är en bra modell för en kortbent tjej som mig, inte så stor, ca 165 i mkh, och lätt modell med långa ben. En jättefin häst som tyvärr har börjat sin karriär som ridhäst med skador och tråkigheter. Först var det en lös benbit som var tvungen att opererats bort. Efter en sådan operation är det lång boxvila och rehabilitering, det tog ca 6 månader innan jag var uppe i sadeln och kunde rida ordentligt igen. Vi tränade på några månader tills min gravidmage blev för mycket i vägen, och sen skulle hon till en kompis på vidare utbildning tills jag kunde rida igen. Vi såg dock att det var något som inte stämde med henne, och åkte till veterinär kliniken. Först trodde de att hon hade led inflammation i en framkota, vilket inte känns särskilt lovande på en fyraåring, men det visade sig vara ännu värre. Hon hade fått en gaffelbandskada och till att börja med så såg hennes prognos inte lovande ut. Skadan vände dock och för att få vila upp sig så beslöt jag mig för att låna ut henne till en vän som har betäckt henne. Hon är nu dräktig med hingsten Guido och beräknas föla mitten på juni 2011. Jag har sen förhoppningar att kunna ta upp hennes utbildning igen.

Zephyr
Zephyr, sto född 1990, Dale Haze, Fön. Zephyr är mammas connemarasto som är en riktig pärla! Hon har en enorm ridbarhet, är så snäll, ställer alltid upp och hittar aldrig på några dumheter. Hon älskar att hoppa, och även om jag är en dressyr ryttare med dålig hoppteknik så är det kul att hoppa på Zephyr då hon är en äkta läromästare. Hon är begränsad i sina gångarter, men ridbarheten och hennes hjärta av guld har gjort att vi många gånger varit sugna på att betäcka henne. Så i år gjorde vi slag i saken, hon är tjugo år, och har aldrig haft föl, så vi visste att det var en chansning, men nu är hon dräktig med hingsten Kessys Derano och vi håller alla tummar på att det hela ska gå bra!

Ikaros
Ikaros, valack född 2004, Bayron, Labrador. Det här är det nyaste tillskottet till vårt stall, och honom (impuls)köpte jag när jag var hög gravid i mars. Han hade då inte blivit riden på flera månader och jag hade endast suttit på honom ca 20 minuter 9 månader tidigare, så det var grisen i säcken så att säga! Ikaros tid här har inte varit någon dans på rosor, först fick han vila länge innan jag kunde ta mig upp i sadeln igen efter förlossningen, och det blev en kort visit där, han bockade av mig efter några minuter! Men skam den som ger sig! Vi började precis få kläm på varandra då han för tre månader sen skadade sig ute i hagen. Efter många turer fick vi tillsist prognosen "stengalla" och han ska i dagarna börja sättas igång igen. Men efter veckor av boxvila så blir det att starta om på nytt, men jag tror verkligen att han kan bli en trevlig häst för mig, då han är pigg, har mkt "motor" och dessutom passar bra i storlek då han bara är ca 162 cm i mkh.

Det var hästarna, inte så kul läsning alla gånger, då jag har haft mycket skador senaste tiden, men jag tänker att "det är bara att bryta ihop och komma igen"!
God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar