H

H

måndag 13 december 2010

Äntligen måndag!

Nu är jag tillbaka på bloggen igen! Det har varit ett veckoslut på högfart så jag har inte haft vare sig tid eller ork att skriva något. Förra veckans torsdag och lördag tillbringade vi tillsammans med ALLA andra på stan, jagandes efter julklappar. Ibland (speciellt när jag springer i affärer) så undrar jag vad det är för speciellt med julen egentligen, vi springer omkring som tokstollar och handlar presenter till varandra som kanske ändå inte passar, hemmet ska städas och skafferiet ska fyllas till bredden med mat och hembakat som man inte orkar äta upp. Nej, ibland skulle jag bara vilja gå i strejk i december, men den känslan går snart över, för jag älskar julen trots allt. Förr såg man fram mot julafton, nuförtiden är det mer de lugna mellandagarna som hägrar:).

Helgen har också ägnats åt lite pyssel och pynt, här kommer några bilder från vårt "juliga" kök...

Årets adventsljus stake, blockljus, mossa, två gamla bakformar
och siffror i plåt, kan inte bli mycket enklare.

De är inte mycket till hjälp, men visst är det mysigt
med katter! Här ligger en "välgödd" Gösta och myser:).

I år blev det en gran i köket!
Byggställningen utanför fönstret är inte så kul,
men vi bor ju ständigt på en byggplats... 


I förgrunden, granen, i fönstret, en
filosoferande Tård:).

Granen är pyntad med hemma bakade pepparkakor,
polkakäppar och de här söta virkade snöflingorna,
som min mormor gjort till mig!

Dekorerad pepparkaka.

Granen står i en gammal zinkbalja.




Närbild på några prismor som jag hängt upp
i en ljuskrona.

Jag blev inspirerad av den danska stilen när det gäller granen i köket, och kapade bort de nedersta grenarna. Det var mycket praktiskt, granen får plats bra i ett hörn och det är speciellt bra när man har ett nyfiket barn på golvet, han når nämligen inte upp till pyntet:). Vi har granen fastsatt i en vanlig julgransfot som vi ställde ner i zinkbaljan, vilket också gjorde det hela lite mer barnsäkert. I den här granen har jag endast pynt som är oömt, då katterna annars har sönder det mesta...
Mer jul på Hässelby kommer på bloggen de närmsta dagarna!

Trevlig lucia på Er!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar