H

H

onsdag 22 december 2010

Mer godis!

Nu är det inte långt kvar till julafton! Hoppas att Ni som läser bloggen är färdiga med alla julbestyr och lugnt kan invänta julen:). Här är det inte riktigt så fridfullt, men jag brukar ju se till att ha fullt upp för det mesta. Idag kommer några bilder och recept på ytterligare några godis sorter som jag gjort i år, och om ni nu inte har något att göra så kan ni ju prova detta:)!


Nu börjar vi "bulla upp":)

På vågen flera sorters tryffel, nere till höger limekola
och i framkant, två sorters havrekex.

Senaste fyndet! En "fågelbur" från
Biskops gården, såååå snygg tycker jag!

Chokladtryfflar i olika garnering, från vänster, hackade
pistagenötter, florsocker, krossade polkagrisar och kakao.

De här tryfflarna har jag tillsatt lite espressokaffe i, och för
att markera kaffesmaken har jag tryckt fast en kaffeböna.

Grundrecept till tryffel

ca 40 stycken

1 dl grädde
1 msk flytande honung
200 g choklad av valfri kakaohalt, men fin kvalité!
30 g smör

Värm grädde och honung i en kastrull, krossa eller hacka chokladen och låt den tillsammans med smöret smälta ner i grädden. Låt svalna, forma till kulor (kladdigt och inte alldeles lätt) och rulla i valfri garnering, tex kakao eller florsocker.


Limekola, rekommenderas! Jag har slagit in kolan i smörpapper
och förseglat med en sigill.


Limekolan gjorde jag efter Leilas recept, det hittar du på recept.se, sök på leila och limekola.


Havrekex efter Ernst recept. Det hittar
du också på recept.se

En liten "tomte arme":)

Nu ska jag och Edvin fortsätta julstöket!
Kram!

1 kommentar: