H

H

onsdag 15 december 2010

Julgodis x 3

Det blev inte någon lunch för oss idag:(. Edvin är inte riktigt kry så vi blev kvar hemma, jätte tråkigt, men det är nog som min mamma nyss sa på telefon, "det är lika bra att du vänjer dig, det blir aldrig riktigt som man tänkt sig när man har barn". Nu sover lillprinsen sött, och jag hoppas att han är på bättringsvägen!

Till varje jul tycker jag det är kul att göra eget godis till gottebordet. Jag brukar alltid prova något nytt, och sen har jag ju några favoriter, som knäcken, den finns alltid med. I år ska jag försöka att inte göra så mycket dock, då min "gravid mage" fortfarande "hänger" med och den lär aldrig försvinna om jag bakar och gör godis här hemma hela tiden:). Men det där hör väl till avdelningen "nyårslöften" skulle jag tro:).

Här kommer tre sötsaker jag gjort till årets gottebord...

Godis på höjden.

Det superfina trevånings fatet har jag
fått i present från älsklingen!
Det kommer från Jelly Bean.

Så enkelt! Och sååå gott! Rocky road.

Det här receptet kommer från en av mina absolut favorit kockar: Leila Lindholm! Hon gör så bra och enkla recept, allt ser proffsigare och svårare ut än vad det är att göra, och så har hon alltid så snygga rekvisita på sina program och i sina böcker! Rocky road godiset är barnsligt enkelt att göra, och man kan enkelt byta ut till andra ingredienser om man känner för det.

Rocky road

600g mörk choklad 70%
2 påsar dumlekola
2 nävar mini mashmallows
3 dl salta jordnötter
1 dl skalade pistagenötter

Smält chokladen i mikro eller vattenbad. Blanda ihop alla ingredienser, fyll smeten i en plåt eller form, min form är ca 20x30 cm. Låt stelna i kylskåp, skär sen upp i bitar.




Vita chokladtryfflar


Jag har provat massor av olika recept på vita chokladtryfflar genom åren, gemensamt för alla är att det är svårt att göra tryfflar på vit choklad, då smeten alltid blir lite för lös, och chokladen smälter fort i rumstemperatur. I år prövade jag återigen ett nytt recept, som det skulle vara rom i. Då jag inte hade vit vanlig rom hemma så tillsatte jag istället bacardi razz (rom med hallonsmak), det blev supergott! Som vanligt blev dock smeten väldigt lös, och därför la jag tryfflarna i knäckformar, och de måste förvaras i kylskåp, man får plocka fram några stycken i taget.

Vit chokladtryffel

1 dl grädde
2 msk ljus rom
250 g vit choklad

Koka upp grädde och rom i en kastrull, ta av från plattan. Bryt sönder chokladen och låt den smälta ner i grädden. Låt smeten stelna i kylskåp och forma sen till bollar, rulla i blandning av strö och florsocker. 



Apelsinknäck.

Årets knäck fick smak av apelsin. Gör knäcksmeten som vanligt. Innan den hälls upp i formarna rör man ner rivet skal från en apelsin. Ger en härlig frisk smak till den söta knäcken!



En julstjärna behöver inte alltid hänga i fönstret och lysa.
Min rosa stjärna är av kraftig papp och funkar bra att
som här ställa i fönstret som dekoration.


Stjärnuddar i förgrunden. I bakgrunden skymtar pergolan.


Min rosa julstjärna är en favorit! Den köpte jag när jag var 20 år och den hänger med än! När jag talar om för folk att jag ofta pyntar med rosa, blå och gröna toner så brukar de undra om vi bor i ett funkishus och gillar kitch:). Men jag tycker det går alldeles utmärkt att pynta traditionellt fast i andra färger än rött! Till helgen kommer vi att ta in stora granen i salen, då får ni se mitt rosa julgranspynt, och gärna kommentera och säga vad ni tycker om det:)!!

Kram på Er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar