H

H

måndag 4 oktober 2010

"Man tager vad man haver"

Måndag igen, veckorna bara rusar förbi, snart är det jul och nyår och då undrar man vart året 2010 tog vägen! Då ska jag gå in och kolla på min blogg, så kan jag se vad vi gjort en del av året i alla fall, istället för att tänka på allt vi INTE hunnit göra. För det är lätt att fastna i sådana tankar, att känna stress och press för allt som ska göras, och dagarna bara rinner iväg, själv blir jag ännu mer stressad nu när jag är mammaledig och är hemma och ständigt blir påmind om alla pågående projekt. Då gäller det att se allt med lite andra ögon, att vara glad för det vi har hunnit med, och känna att huset och gården är värt det livslånga jobbet som väntar, inte alltid så lätt kan jag säga!

Jag såg på programmet "arga snickarn" förra veckan, där kom de fram till att all renovering den familjen hade kvar skulle ta dem ungefär 10-12 år att genomföra. Programledaren resonerade då att det skulle bli döden för förhållandet om de skulle ta så lång tid. Hjälp tänkte jag! Vi kommer inte att bli "färdiga" på 50 år här!
Men man måste nog tänka att det är just det som är charmen med det hela, och så länge man tycker att det är kul är det bara att köra på! 

Här kommer lite bilder på gårdagens arbetsinsats, rabattkanten...

Henke och pappa jobbar på...

Rabattkant av järn

Höstfin ros som står i rabatten
Rabattkanten består av järn som vi böjt i ett böljande mönster, och kanten kom till efter den enkla principen "man tager vad man haver". Det är bitar från den gamla oljepannan som vi slet ut ur vårt pannrum förra året. Pappa svetsade ihop flera mindre bitar och fäste kanten genom att slå ner armerings järn och svetsa fast i plåten. Oljepannan var rödmålad så kanten är givetvis röd, men jag hoppas att det ska rosta och få härlig patina. Nu återstår lite jobb med att bereda jorden, och sen hoppas jag få ner lite växter innan det blir för hårt i marken...

Trött kille!
En trött liten Edvin är alltid behändigt när man pysslar ute, och han älskar att sova ute när han hör oss i bakgrunden.

Idag har Edvin och jag varit en sväng till Gränby centrum, vilket har gjort både honom och mig trött, han sover lunch nu och jag ska nog ta en kopp kaffe i soffan!
Ha en trevlig måndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar