H

H

måndag 25 oktober 2010

Samlar på skräp...

Edvin och jag startade den nya veckan med en härlig morgonpromenad! Vi har en sväng på ungefär en timme, den är cirka 5 km, och det är så skönt att få frisk luft, solsken på kinden om den lyser för dagen, och att i takt med stegen rensa skallen! Eftersom vi varit så förkylda så har det blivit dåligt med promenader på sista tiden, men idag körde vi igång igen!

Nu sover lillprinsen en stund och jag försöker hinna ikapp med tvätten. Det känns för tillfället som att jag drunknar i tvätt, både sådant som ska in i maskin, den som ska torkas på all ledig yta som finns tillgänglig, och högen som ska sorteras, strykas och plockas undan, vilket ekorrhjul:).

Idag blir det lite bilder på ett av mina egna projekt, en lampa, och historien om hur den kom till...

För några år sedan så jobbade jag som butiksäljare på klädaffären MQ i Uppsala. Till varje ny säsong var det alltid fantasifulla skyltningar som skulle göras, och en jul hade vi fått in en hel hög med plexiglas stavar. De hängdes upp i butiken och skyltfönstren som vackra mobiler till lucia och jul. När julen var slut togs de ner och packades in i en skrubb. Någon månad senare skulle allt material slängas. Jag har alltid varit en "skräpsamlare" och kunde inte heller denna gång låta bli att ta hem grejerna. Tjejerna som jag jobbade med skrattade och skakade på sina huvuden, "vad ska du med det där till"? Det såg nog rätt kul ut när jag släpade de två meter långa plexiglas stavarna ut genom dörren på mina axlar:) Att få in det i bilen var inte heller lätt.

Men hem kom allt, sen låg det i något år i ett förråd, tills vi köpte gården och behovet av lampor blev stort. Jag sågade då ner stavarna till mindre bitar och pappa hjälpte mig att göra en stomme. Av stängseltråd böjde jag till krokar, och genom att borra hål i plexiglaset så kunde jag hänga upp alla bitarna på stålställningen.

Så här blev resultatet!







Lampan kostade inte många kronor, och jag blev mycket nöjd med resultatet!
Trevlig fortsättning på veckan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar