H

H

torsdag 28 oktober 2010

städar dag!

Idag är Henke hemma hos Edvin och mig! Han är ledig imorgon också, så vi får en långhelg med familjen:) Nu har vi inte träffats så mycket idag, för Henke håller på och städar vår källare, och då måste jag passa Edvin en trappa upp. Vi hjälptes åt en timme på förmiddagen när Edvin sov, sen har han fått röja fritt där nere, det kommer att ta hela dagen att få ordning på källaren, men med tanke på hur det såg ut så har det gått fort att städa för honom!

Igår tömkörde jag Ikaros för min tränare Uffe, http://www.ulflind.se/ , och på slutet gick det riktigt bra, hoppas på att kunna rida för Uffe nästa vecka, jag behöver hjälp när jag ska upp på honom, för han bockar och far runt så fort jag sätter mig i sadeln, och då glömmer jag allt som jag bör göra, och gör istället precis tvärt om! Varför kan inte kroppen och hjärnan samarbeta med varandra? Nåja, jag ser fram mot nästa vecka när jag får hjälp, Uffe är suveränt duktig på att hjälpa en igenom svårigheterna!

Idag tänkte jag lägga ut lite bilder på ännu ett av mina älskade skåp! Just det här skåpet har jag växt upp med, då det har stått hemma hos mamma och pappa. Skåpet köpte min mormor på auktion för mååånga år sedan. Då var det målat i en brun orginalfärg med mönster i starkare kulörer. Om den färgen varit kvar idag kanske skåpet skulle varit värt en del pengar, men min mormor tyckte färgen var ful och lutade av skåpet. Och lika glad är jag för det, för om skåpet varit brunt hade inte jag velat ha det heller!
Min mamma har haft det obehandlat, men när jag fick ta över det målades det om till vitt. Jag lade också på en lasyr för att få fram en känsla av patina.


Först målades skåpet i en vit grundfärg tre gånger, tills färgen täckte skåpet ordentligt.
Därefter blandade jag till en lasyr av ca 3,5 dl lasyrolja, och 1 dl balsamterpentin och färgpigment i pulverform, jag använde grön umbra, kimrök och titanvitt och blandade dessa tre lite på känn.
Lasyren målas på lite i taget, och torkas sedan av med trasor, tills man fått den patina man vill ha.
Produkterna till lasyren köpte jag på Gysinge byggnadsvård, http://www.gysinge.nu/ .


Så här ser skåpet ut!

Detalj, låset är så vackert!
Detalj, gångjärn
Fin välvd överdel på skåpet.
Detalj, gångjärn
Detalj, fina snickerier!
 Lampan som jag skrev om i förrgår och det här skåpet finns i vårt nuvarande sovrum. Fler bilder från just detta rum kommer på bloggen inom kort!
Jag önskar alla en trevlig fortsättning på torsdagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar