H

H

onsdag 20 oktober 2010

Vill också ha!!!

Idag har jag varit i stallet på förmiddagen och tömkört Ikaros, från himlen ramlade det ner något som liknade en korsning mellan regn och snö. Ikaros tyckte att det var lagom trevligt med kyla och väta, och bockade sig igenom de första minuterna, men med hjälp av lite bommar så blev har riktigt fin på slutet:). Han har svarat bra på tömkörningen efter skadan, och har nu kommit igång så pass att det börjar bli dax att hoppa upp, så får vi se om jag stannar kvar på hans rygg den här gången:)

Förra veckan var jag och Edvin och fikade hos en kompis, Hon och hennes familj bor i en villa och de har haft total renovering där till och från i några år nu. Ett charmigt hus är det och det blir sååå fint! Igår var E och jag och fikade hos en annan kompis (huga vad mycket fika det blir!), Hon och hennes familj bor också i en villa på landet och vi delar intresset av att fixa iordning gamla möbler, vilket är jättekul! De har också fint hemma, och det är alltid kul att åka bort och få lite inspiration! Vad som är gemensamt för båda mina kompisars hus är att de har något som jag trånar efter, kakelungnar!!!!


Bild från Norrköpings
kakelungnsmakeris
hemsida
Tyvärr finns det inte några kakelungnar kvar här hos oss på Hässelby, men det har med största säkerhet funnits en gång i tiden. Men som på så många andra ställen skulle det moderniseras och de vackra kakelungnarna slängdes ut. När vi i somras grävde upp vår gårdsplan så dök det upp bitar från trasiga kakelungnar, fina vita rundade kakelplattor med vacker dekor.... Det är ju så man har lust att gråta!

Det vi istället har är en ohyggligt ful öppen spis, men med lite färg och omvårdnad kommer den ju att bli finare, och vi planerar även för att köpa en insats att sätta in där, så att det blir lättare, säkrare och mer effektivt att elda.

Öppna spisen i salen.
Men självklart drömmer jag om fina kakelungnar! De finns såklart inte ens uppskrivna på vår hundra punkter långa prioriterings lista, men kanske kan det bli en fin gammal kakelungn här hemma någon gång i framtiden?!

Ikväll ska Henke och pappa gjuta plintar till bygget av vår nya entré till huset, det går framåt!
Ha en trevlig "lill lördag"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar